Beeldarchief Stichting Interdans

In de jaren ’70, ’80 en ’90 van de vorige eeuw heeft de Nevo en haar rechtsopvolgers het LCV en het LCA veel volksdans evenementen en festivals op foto en video vast laten leggen door o.a. de eigen videocommissie. Dit video materiaal is opgenomen op VHS tapes en dreigt door veroudering en verkeerde opslag in het verleden verloren te gaan. Bij de overgang van LCA naar Kunstfactor is al dit materiaal over gedragen aan de Stichting Interdans en deze is sindsdien bezig dit materiaal te digitaliseren en weer toegankelijk te maken.

Doelen

• *      Digitaliseren van het beeldmateriaal om verloren gaan door veroudering te voorkomen.
  • *      Het in een in een uniform systeem vastleggen op DVD met een backup op extra harde schijf zodat het beeldmateriaal weer toegankelijk wordt.
  • *      Alle informatie over het gedigitaliseerde beeldmateriaal vastleggen in een daarvoor speciaal ontworpen database.
  • *      De informatie uit de database via het Internet toegankelijk maken voor de Nederlandse volksdanswereld.

Het is het streven van de Stichting Interdans om het proces van digitaliseren en de vastlegging in de database in 2015 af te ronden en dan in 2016 de toegang via het Internet te realiseren.