Het Servicepakket van Stichting Interdans

Het Servicepakket van Stichting Interdans is een zakelijk ondersteuningspakket voor Volksdansgroepen, Dansscholen (geen Ballroom!), Amateurdansproject organisatoren, zelfstandig werkende dansdocenten en dansmuziekdocenten.

Zij allemaal hebben ieder jaar weer opnieuw onvermijdelijk te maken met een groot aantal zakelijke, niets met dans te maken hebbende zaken. Het Servicepakket voegt een aantal van de belangrijkste zaken samen in een abonnement zodat u daarmee in één keer aan deze verplichtingen heeft voldaan.

Beste dansdocent, cursusorganisator,  (volks-)dansorganisator,

Waarom zou u als zelfstandig werkende dansdocent, cursusorganisator of bestuurder van een dansgroep een abonnement moeten nemen op het Interdans Servicepakket?

U geeft ieder jaar op verschillende momenten en plaatsen voor eigen rekening en risico cursussen en / of workshops. Daarbij gebruikt u muziek die staat op cd’s, dvd’s of misschien nog andere muziekdragers zoals tapes, mp3 spelers, etc. Dit gebruik wordt volgens een tweetal wetten ( de auteurswet en de wet op de naburige rechten) aangemerkt als “openbaar gebruik” en daarvoor moet u rechten afdragen. Bij de aankoop van deze muziekdrager heeft u namelijk alleen rechten betaald voor privé gebruik.

Volgens de daarvoor geldende regels moet u dat zelf opgeven voor iedere locatie waar u lesgeeft. Voor de auteursrechten bij de BUMA, het Bureau Muziek  Auteursrechten en voor de naburige rechten  bij de SeNa,  de Stichting Exploitatie Naburige rechten.

Wat zijn dat nou voor wettelijk verplichte afdrachten? Simpel gezegd, de auteursrechten zijn de rechten van de componisten en bij de naburige rechten gaat het over de rechten van de uitvoerenden. De orkesten die het hebben opgenomen op de door u gebruikte muziekdrager.

Om het u wat makkelijker te maken heeft, in het verleden het LCA en sinds januari 2009 de Stichting Interdans collectieve contracten met beide organisaties afgesloten waardoor u via het abonnement op het Servicepakket niet alleen op een simpele manier aan deze verplichting kan voldoen voor al uw lesactiviteiten, maar ook nog eens een forse korting van gemiddeld 35% geniet op de geldende tarieven van BUMA en SeNa.

Als privépersoon zal u ongetwijfeld een verzekering hebben die dekking geeft tegen wettelijke aansprakelijkheid. Maar heeft u  die dekking ook  als u als gevolg van uw lesactiviteiten wordt aangesproken? Uw deelnemers of cursisten kunnen u in bepaalde gevallen aanspreken, maar ook locatieverhuurders bijvoorbeeld als een van uw deelnemers of cursisten iets heeft beschadigd. Dit soort aanspraken is gedekt in de collectieve verzekering waaraan u als abonnee op het servicepakket kunt deelnemen. In het tarieven overzicht op het aanmeldingsformulier, ziet u de tarieven met en zonder deelneming in de verzekering. Een kopie van de polisvoorwaarden zal u na aanmelding  worden toegezonden.

Voor 2018 hebben we de tarieven voor het servicepakket helaas moeten
verhogen. De directe aanleiding hiervoor is de inflatiecorrectie die contractueel door Buma en Sena wordt doorgevoerd en dus in de tarieven doorwerkt. Het afgelopen jaar zijn een aantal abonnees, net als wij, verrast door een aparte factuur voor muziek op de website (welke later na overleg van ons met de Buma voor 2017 is ingetrokken). Voor 2018 en de jaren erna hebben wij met de Buma overeenstemming bereikt dat ook de facturering hiervoor via het servicepakket gaat verlopen. Tevens hebben wij hiervoor een sterk verlaagd tarief kunnen afspreken.

Het aanvraagformulier voor het Interdans Servicepakket is hier te downloaden. Het volledig ingevulde formulier kunt u per e-mail retourneren aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Indien niet anders mogelijk kunt het ook per post opsturen t.a.v:

Stichting Interdans

Simon Vestdijkpad 7

3069 JZ Rotterdam

In onderstaande tabel vindt u de tarieven.

Tarieven Interdans Servicepakket 2018

Voor dansgroepen, -scholen, -verenigingen, stichtingen en zelfstandig werkende dans-/muziekdocenten.

tot 50 pers.

51-100 pers.

101-250 pers.

251-500 pers.